Tot felul de pofte diavolesti-culinare imi dau tarcoale in ultima vreme – in bratele unora ma arunc si plang 3 zile dupa aceea, caci „s depune”, pe altele le ignor (pe cea de fast-food, de pilda, pentru ca stiu ca mancarea aceea chiar imi va face rau). Iar aceasta stare pofticioasa a mea, stare care a dat de altfel si numele acestui blog, s-a potrivit de minune cu un nou studiu din lumea nutritiei pe care l-am „mestecat” azi la cafea.

Cercetatorii americani au descoperit ca privitul unor imagini cu mancaruri hipercalorice ne fac sa poftim rau de tot la acele mancaruri hipercalorice. Mai mult, daca se intampla ca in momentul in care privim imaginile sa mai bem si vreo bautura indulcita, atunci pofta devine si mai mare. Imaginile cu mancaruri ne stimuleaza practic apetitul si asa-numitii centrii ai recompensei din creier. 

Expertii din California recunosc ca n-au inventat ei apa calda – au mai fost si inainte studii care au aratat ca, de exemplu, reclamele la mancare ne fac sa ne gandim la masa, dar ei au vrut sa afle mai in amanunt cum raspunde creierul acestor imagini si cum creste foamea si dorinta de anumite mancaruri. Acum ne pot spune ca stimularea acelei zone din creier, numita zona recompenselor, contribuie substantial la mancatul fara masura si la obezitate, avand urmari nefaste pentru sanatatea publica.

In cadrul acestui nou studiu niste femei durdulii au fost supuse unor RMN-uri care sa arate exact cum reactioneaza creierul lor la imagini cu mancaruri hipercalorice – fast-food, prajituri, sau hipocalorice – legume, fructe. In plus, au primit, pe rand, bauturi cu glucoza si cu fructoza, ca sa le soarba in timp ce faceau experimentul.

Oamenii de stiinta nu se asteptau ca, consumul de glucoza si fructoza sa creasca senzatia de foame si dorinta de a savura anumite mancaruri. Dar s-a intamplat. Fructoza le-a crescut chiar mai mult. „Corpurile noastre sunt facute sa manance si sa stocheze energie, iar in era preistorica era firesc sa consumam mancaruri bogate in calorii, caci nu stiam cand va fi urmatoarea masa. Dar acum avem acces mai mare la mancare, iar cercetarea aceasta ne spune ca indulcitorii ne pot afecta dorinta pentru mese”, trage un soi de concluzie, autoarea studiului. Care oricum spune ca studiul, pe care il gasiti pe larg aici, este doar un mic pas dintr-o serie larga pe care o fac ca sa dezlege niste mistere nutritionale.

Deci panourile imense cu sendvisuri care se rup in doua de gustoase ce sunt, tonomatul cu ciocolaterii de la sala de fitness si reclamele la festivalul culinar din uichend imi dauneaza grav siluetei?!